donderdag 28 november 2013

TOEVAL?



Gelooft U in toeval? Ik niet. Een paar dagen geleden kwam ik een set foto's tegen die ik eigenlijk vergeten was. Over Malmédy en omgeving, waar we vorig jaar twee dagen verbleven. Op de terugweg naar huis reden we langs Beauraing, een stadje en  bedevaartsoord, waar Onze Lieve Vrouw verscheen in het jaar 1933, aan vijf jonge kinderen. Ik plaatste enkele foto's om mijn blog. Toen wij er waren was het erg rustig en ik vroeg enkele inwoners of dat altijd het geval was. Ik maakte de vergelijking met Banneux, tevens in Wallonië, waar Maria enkele jaren later verscheen. Banneux is uitgegroeid tot een plaats waar vooral veel zieken op bedevaart komen. Toch bevestigde de inwoners van Beauraing, dat het ook daar erg druk kon zijn.
Dus toeval of niet? In de vooravond ben ik wat aan het zappen op TV, maar er is geen enkel programma dat mij bevalt. Ik schakel over naar de Franse Katholieke zender KTO ( Belgacom digitaal, nummer 299.) En wat zie ik?  Er gaat juist een documentaire over Beauraing van start. Het is dit jaar dan ook 80 jaar geleden dat onze Lieve Vrouw er 33 keer verscheen. Het was een zeer boeiende reportage, met vele getuigenissen. Wat mij het meest trof was de getuigenis van de enige overlevende Gilberte, nu 80 jaar. Ik ga het niet verklappen, maar haar getuigenis, die gaat vanaf de beginperiode tot nu heeft mij diep ontroerd. Zieners, die deze genade ontvangen, die ze heel hun leven meedragen, dragen te gelijkertijd het kruis van ontkenning en verdachtmaking. Dat is altijd zo geweest, in Lourdes, in Fatima, in La Salette. Ook Gilberte heeft dat kruis gedragen, omdat haar eigen moeder haar niet geloofde. Ik hoop dat uw kennis van het Frans goed is en dat U deze boeiende video kunt bekijken.






Geen opmerkingen: